4 "Gängkrig 145" av Jens Lapidus och Peter Bergting

Hci   168 sidor
Gängkrig 145
Jag gillar verkligen Bergting som illustratör till barn- och ungdomsböcker såsom Jo Salmsons bokserie "Almandrarnas återkomst". Jag önskar att jag kunde säga att hans fenomenalt illustrerade seriealbum "The Portent", med eget manus, var lika bra. Jag har inte läst några av Lapidus romaner men när bestsellermakarna Lapidus och Bergting går samman är läsning ändå ett måste.

"Gängkrig 145" är del tre i Lapidus gänghistoria, och det märks eftersom det känns som om både polisen Hägerström och några av gängkillarna i albumet jiddrar om saker som tagits upp i tidigare historier. Historien går ut på att Jivan blir våldtagen av sin bäste väns bror efter en extra blöt natt ute på krogen. När Jivan kommit till sans dagen efter så ringer hon sin brorsa Mahmud. Brorsan ber henne ta hand om sig själv, gå till läkare och polis. Själv ska han "ordna upp" situationen. Detta är starten till ett stort gängbråk i Alby med omnejd. Polisen gör det värre genom en polismästare med dålig handlingsförmåga och tvetydig människokänsla.

"Gängkrig 145" är en hämndhistoria som resulterar i öppet krig mellan två gäng. Svordomarna flyger och det gör även kulorna och blodet. På något sätt känns albumet som om man är mitt inne i en svensk kriminalfilm. Trots detta, jo jag anser att svensk kriminalfilm borde fundera på sin klichéfyllda existens, så känns det färskt för att det är i serieform. Längre, välproducerade svenska epos är något ovanligt i serievärlden. Här presenteras ett verk som håller internationell nivå och kan mycket väl bli en succé utomlands när Lapidus gängböcker börjar filmatiseras (all litteratur som har en uns kriminalare i sig filmatiseras ju förr eller senare).

Kommer få en plats i min seriehylla.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0