2 "Smoke" av Alison Prince

uHe. 59 sidor.
cover - SMOKE
Dan och hans syster ska ta tåget till sin farmor i Glasgow. De ska bo hos sin farmor ett tag eftersom deras mor ska föda och pappan jobbar som lastbilschaufför och är borta mycket. Pappa är med på tåget men eftersom han röker så hoppar han av på en station för att dra några bloss. Självklart missar han avgången och Dan och systern är ensamma på tåget.

Det här är inte bra. Jag går så långt att det här är det sämsta jag läst av förlaget Barrington Stoke. Ingen känsla i språket, ingen känsla i handlingen. Inte roligt för fem öre.

Så varför sätter jag ändå en tvåa? Textmässigt är det nog det enklaste jag läst på många år. Just därför tycker jag att boken passar så bra för läsare som inte har kommit så långt med sin engelska. Jag fastnade i och för sig på ett ställe där Dan berättar att han har slutat att röka. Pappan säger "go on!" vilket jag översatte till "fortsätt" men troligtvis ska betyda "nä men, vad bra" eller "toppen". Konstigt att använda ett sånt uttryck när resten av boken ska vara så enkel.   



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0