2 "Finnes: Agnes, Önskas: Hund" av Thomas Halling

Hcg     122 sidor

Den här har jag läst enbart för framtida bokprat. Halling ger jag inte mycket för som författare och ämnet "tjej skaffar hund" känns inte heller som något för mig.

Boken har en ganska simpel handling. Agnes vill ha hund och tjatar och tjatar. På hennes födelsedag får hon ett koppel. Om hon klarar av att gå ut med kopplet i två veckor så ska hon få en hund. Det känns lite konstigt att gå ut med enbart ett koppel men Agnes lever sig in i det hela och låtsas verkligen att det är en riktig hund hon går ut med. Flera i klassen är avundsjuka att Agnes troligen kommer få en hund. Några är rent ut sagt elaka. 

Tja, så mycket mer är det inte med den här boken. Hallings språk är stelt och oinspirerande. Handlingen går för snabbt och Agnes föräldrar beter sig ofta konstigt. Språket gör att boken inte känns levande. 

"Finnes: Agnes, Önskas: Hund" är dock en populär bok på låg- och mellanstadiet. Tjejerna lånar den ofta och frågar ofta efter de andra två delarna ("önskas: Bästis" och "önskas: kille). Även på högstadiet lånas boken.

I min roll som bibliotekarie kan jag uppskatta många böcker; även denna är uppskattad då den tilltalar många elever. Den har alltså sin målgrupp och jag ingår absolut inte i den målgruppen. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0