3 "Skämmarkriget" av Lene Kaaberböl

Hcg. 363 sidor. Fantasy


 


Så kommer berättelsen till sitt slut. Skämmarkriget är fjärde och sista delen i historien om Skämmerskans barn. Första delen lade upp strukturen; Dracan tar över borgstaden Dunark i en blodig kupp, furstesonen Nico anklagas men lyckas fly med hjälp av skämmerskans dotter Dina. Bok två visar Dracans intentioner att ta över hela västkusten och en del av inlandet. I tredje delen kommer vändningen. Vi får veta att Dinas försvunne far också har en gåva som även Dina besitter, en gåva som kan vara det som behövs för att störta Dracan. Titeln Skämmarkriget säger egentligen allt. Ingen överraskande struktur alltså men det känns faktiskt skönt att ha grunden säker eftersom bokserien i andra mått mätt är rätt originell.


Såsom Rowling redan hade historien om Potter klar innan första boken började skrivas så tror jag att Kaaberböl visste precis vart denna berättelse skulle gå. Det är styrkan i hennes kvartett; inga onödiga utsvävningar och inga lösa trådsändar. Jag har även gillat berättarsättet. Berättarjaget hoppar mellan Dina och hennes bror Davin (som får större och större betydelse ju längre vi kommer in i serien) vilket är ett bra sätt att även få två tankar, två viljor jämförda. Det är inte utan en viss saknad jag lämnar historien bakom mig, däremot kan jag trösta mig med att Kaaberböl redan har kommit med del två i en ny serie.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0