3 Kiffe Kiffe imorgon av Faïza Guène

uHc, 169 sidor.



Doria är femton år och bor med sin mamma i en förort till Paris. Mamman är analfabet, städar på ett lågbudgethotell och är bortkastad som en gammal trasig strumpa av sin make som flyttat tillbaka till Marocko och gift om sig med en yngre kvinna. Det är Doria som berättar om sitt och sin mammas liv, om saknaden av pengar, kläder, socialt umgänge och respekt. Hon berättar om socialtanten som vill väl men som bara visar hur bra hon har det ställt. Doria är hemligt kär i sin kompis Hamoudi, en ungdomsbrottsling som hänger i krokarna. Fantasin spricker när ?tönten? Nabil snor en puss från henne. Hennes första kyss. Nabil, av alla personer, snor hennes första kyss. Det skulle ju Hamoudi göra.

 

Jag blev överraskad av hur många intressanta ordval Guène använder. Språket är nytt och fräscht. Varken språket eller handlingen blir seg. Jag skulle vilja jämföra Kiffe Kiffe imorgon med böckerna om Bert. Båda är skrivna i dagboksform (även om Kiffe inte har datumen utsatta), handlar om en tonåring som kämpar med sina känslor om det motsatta könet och om att närma sig vuxenvärlden. Guènes roman vänder sig till lite äldre läsare och först och främst till tjejer. Vad jag kan tycka är sämre med romanen är alla film- och tvreferenser. Referenserna är för många och de kopplas främst till franskt tv- och mediabransch, vilket är förståeligt med tanke på kontexten men jag kände att den svenska läsaren missade mycket.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0