4 "Sandor slash Ida" av Sara Kadefors

uHc/LC. Ljudbok på 7 CD.

Det känns som om jag har haft den här boken liggandes som ett ok på mig rygg. Det känns som om alla har läst den utom jag och att jag måste ta mig i kragen snart. Lösningen blev till slut att lyssna på den. Ljudboken på 7 CD läses upp av författaren själv, Sara Kadefors, som gör det perfekt. Boken handlar om Sandor från Göteborg och Ida från Stockholm som möts på chatten och blir vänner. Båda har problem i sina liv och söker någon som de kan prata med. Dialekterna och känslorna sitter härligt i Kadefors röst utan att bli överdrivna stereotyper.

Historien följer i början Idas och Sandors liv, var för sig. De kopplas bara samman i chatten och med mailen. Deras livsöden berör snabbt. Sandor är mobbad i skolan, han dansar balett och blir därför utpekad som bögjävel. Pressen hemifrån, från hans danstokiga mamma, har tagit över och baletten är inte lika rolig längre. Han längtar till något nytt. Idas liv håller på att gå i spillror. Hennes två klasskamrater har dåligt inflytade över henne med både lössläppt syn på sex och droger men även med skolarbetet. Gymnasievalet närmar sig men för Ida känns livet efter högstadiet som ett hemskt mörker. Hemma ligger mamman hela dagarna i sin depression. Ida kan inte hitta stöd någonstans. Det är grunden till Ida och Sandors behov av att hitta någon att prata med. Men även deras vänskap är svårhanterlig och något som skapar situationer.

Som uppläst haltar boken berättarmässigt lite i början av deras chatt men annars var jag fast från första kapitlet. Berörde.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0