4 "I ett annat ljus" av Alice Hoffman

Kategori: Hce, H-författare.
252 sidor.

Ethan Ford bor i en idyllisk liten stad med sin fru och sin son. Han anses vara en mönstermedborgare, älskad av stadens alla invånare. Sin fru älskar han, evinnerligt även efter 13 år. Andra ser deras äktenskap som perfekt, och perfekt är det. Men så en dag blir Ethan anklagad för mord som ingen för en sekund tror att han är skyldig till. Men Ethan erkänner mordet. Sanningen är att Ethan inte är den alla tror. Sanningen är att han flydde från polisen då han plötsligt blev dödsstört förälskad i Jorie i en bar mitt ute i ingenstans.

"I ett annat ljus" behandlar livet och hur det plötsligt kan ändras, kastas upp och ned som en pannkaka. Avståndet från den perfekta lyckan till det ödsliga och tomma livet med noll framtid kan vara kortare och gå snabbare än någon tror.

Som vanligt med H-författare så vet jag ingenting om varken författaren eller titeln när jag sätter tänderna i den. Det visade sig att Hoffman är mest känd för att ha fått två böcker filmatiserade (Practical Magic och The River King) och att hennes bok "Here on Earth" blev utvald till Oprah Book Club. Så det är lite Lifetime/kvinnovarning på den här boken. Jag måste dock säga att Hoffman har skapat ett riktigt bra persongalleri. Man får inte samma djup som i H-författaren Siri Hustvedts "Vad jag älskade" men Hoffman knyter ihop påsen så att säga. Jag hade svårt att lägga ifrån mig romanen och kan faktiskt se mig själv läsa mer av henne.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0