3 "Magi", av Angie Sage

CD/MP3-bok uppläst av Helge Skog. Ungdomsfantasy.

Detta är första delen i berättelsen om Septimus Heap. Historien följer familjen Heap som bor i en stad som har blivit till genom att en stor borg har byggts ut flera kilometer. Familjen Heap bor nånstans mitt inne bland de trånga kringelkrokarna. En natt när undermagikern Silas Heap, pappan, är ute och går i skogen finner han ett bylte. I detta bylte ligger det en liten nyfödd flicka. Silas, som precis har förlorat sin nyfödda son, ser detta som ett tecken och tar med sig flickan hem. På vägen hem stöter Silas på Marcia, övermagikern i borgen, och hon beordrar honom att inte säga något till någon om att han har hittat barnet. Låt dom tro att det är ert barn. Tio år senare, på Jennas tionde födelsedag, får de reda på att lönnmördare är ute efter att döda Jenna, och att hon egentligen är prinsessa, rättmätig arvtagare till tronen. Familjen får reda på att under alla dessa tio år har drottningen varit död, mördad, och att man har letat efter Jenna för att förinta den sista länken till makten. Familjen tvingas fly.

"Magi" (Magyk) är en berättelse full med konstiga varelser och svart och vit magi. Den flyter på, även om jag ville efterlysa lite mer action. Historien är lång ifrån originell men det kanske inte behövs. Helge Skog lyfter berättelsen med sina olika röster men kan inte höja boken högre än en trea. I slutet lyckades den fånga mitt intresse i och med att mystiken kring figurerna tätnade och man kände att svaren var nära. Boken lanseras starkt med att det är första delen av fler så jag förväntade mig ett gastkramande slut, en cliffhanger där man bara inte kan vänta på fortsättningen, såsom HPs senare böcker är, men kanske på grund av att det bara är första delen så kändes historien avslutad. Magi känns mest som ett försök att grabba åt sig av fantasyvågen som har svept över världen i och med Harry Potter, Den mörka materian och filmatiseringarna av Sagan om ringen. Jag rekommenderar er att läsa Den mörka materian en gång till istället (även om jag troligen kommer att lyssna på del två av Septimus Heap.krönikan när den kommer /del två har kommit som bok alldeles precis/).



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0