2 "Glaspärleresan" av Maud Mangold

CD-bok, fanstasy, ungdom. (7,5 h)



Oliver och Terry gillar att vara på tippen, vilka ungar gör inte det? Men det är något konstigt med det låsta magasinet. Soptippssnubben vaktar över det som en hök men killarna märker att en kille och en tjej kan gå in och ut från magasinet som de vill. För att finna äventyret som kryper i killarna som myror i byxan tar de sig in magasinet och finner en ingång till en annan värld, landet innanför. Där träffar de killen och tjejen, två människor som bor i landet innanför men som måste ha en del proviant från vår värld. Men flickan bor ensam tillsammans med sin mor och en trollunge. Hennes bror har blivit utbytt av bronsbergstroll och fadern lämnade boendet för flera år sedan för att leta reda på sonen. Tillsammans med en tomte som är vän med familjen bestämmer de sig för att försöka hitta pappan och flickans broder. "Ett svindlande äfventyr!"

Ljudboken läses av Ola Rapace som är den sämsta av de inläsare jag hittills stött på.  Jag höll på med historien mycket längre än jag borde gjort, mest för att jag höll på att somna hela tiden när Rapace läste. Jag tror att det finns fyra delar av Mangolds fantasyserie "landet innanför". Jag tänker inte läsa eller lyssna på någon mer del.

Men ändå tror jag att berättelsen fångar barnen i slukaråldern. Historier med folktro; häxor, älvor, troll och tomtar. Nordisk folktroväsen kan fungera hur tråkig den än är. Se bara hur länge bokserien "Tomtar och troll" har kommit ut....i 100 år! Om än så är det ett välkommet alternativ till alla orcher och alver och dylikt som kommer från den anglosaxiska ön i väster.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0