3 "Hönshjärnor" av John Yeoman

Hcf, 56 sidor. Illustrationer av Quentin Blake.



Det här är en bok som ligger lite på gränsen till att vara för lättläst för att hamna i mina bokrecensioner. Det är ingen bilderbok men innhåller underbara illustrationer på varje sida. Eftersom jag är uppväxt med Roald Dahls böcker så har jag numera en förkärlek till allt som har med Blake att göra.

Historien i sig är också himla trevlig. Vi får följa de två hönorna Agda och Magda som, med hjälp av en kaja, blir frisläppna från sina trånga burar och får möjligheten att upptäcka världen utanför hönshuset. Hela tiden relaterar de sina upplevelser till den varma hönsgården. De är även både riktiga optimister:

"Har du sovit gott?" frågade Flora.
"Ja, tack", sa Klara. "Jag drömde en härlig dröm."
"Det var roligt", sa Flora. "Vad drömde du?"
"Jag drömde att jag var i en bur i ett långt skjul. Och sedan vaknade jag."
Flora tittade storögt på henne. Själv drömde hon aldrig. Det var Klara som hade fantasi.
"Din lyckost", sa hon.

"Hönshjärnor" är en filosofisk historia om hur hemmablind man kan bli; det är en historia om att man gillar det man har eftersom man inte har något annat att jämföra med.

Här skulle jag även vilja rekommendera en bra ny bilderbok: "Historien om Albert" av Lennart Eng. Det är en mångbottnad historia men som berättas avskalat och snabbt. Barnen kommer inte att förstå hela galoppen men det gör säkert ni. Ut och upptäck!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0